Concert a benefici de les obres de reforma de l’església

Espurnes d’història

Hola!

Som la Cristina Ruiz (soprano) i la Heidrun Bergander (pianista i fortepianista) i us venim a oferir una estona de música amb una proposta que esperem sigui prou atractiva. Será el divendres 24 de juliol a les 20:30h a l’Esglesía de Santa Maria del Mar.

espurnes_p

Si bé el duet cantant/piano és ben conegut i habitual dins del món de la música de cambra, no ho és tant el de cantant/fortepiano, i això és el que us presentem: un programa de cançó interpretada amb aquest instrument, escollit especialment per acostar-vos aquest repertori de la forma més semblant possible a com devia sonar en l’època.

Molt similar al piano però a mig camí entre el clavicèmbal i aquest, el fortepiano és el que es coneix com el “pare del piano modern”. Amb la seva aparició passarà al primer pla de les formacions de la música de cambra de mitjan segle XVIII i inicis del XIX, i molt especialment donarà volada al gènere de la cançó. Podem considerar Alemanya com el bressol del gènere on es coneix amb el nom de lied, però trobem joies del mateix repartides per tota Europa.

Hem triat un programa amè amb obres compostes al voltant de la creació i vida del fortepiano, de diversa temàtica i en diversos idiomes. Començarem amb unes ariette antiche italianes, passarem pel classicisme amb unes cançons angleses de Haydn, ens acostarem al lied alemany de la mà de Schubert i retornarem per acabar a Itàlia amb les incomparables melodies de Bellini. Comptem per a l’ocasió amb un instrument construït pel luthier holandès Gerard Tuinman, una còpia exacta d’un original de Walther i fills, construït a Viena el 1806.

CristiinaCristina Ruiz, soprano

Nascuda a Reus, finalitza els seus estudis de Grau Superior de Piano i Cant al Liceu, aquest últim sota el mestratge de la soprano Ana María Sánchez. Paral·lelament, ha fet diversos cursos internacionals de formació vocal, interpretació i interpretació històrica i ha actuat en escenaris tant nacionals com internacionals.

Ha guanyat diversos premis tant de solista com de música de cambra, entre ells: el Premi del Jurat i el del Públic a la Mostra de Noves Veus de l’Hospitalet de Llobregat, el Premi “Núria Bores” a la millor interpretació de les obres de Joan Massià, i juntament amb la pianista Laura Nogueras, el Primer Premi del 22è Concurs Ciutat de Berga en l’apartat de música de cambra vocal-lied.

Com a intèrpret polifacètica, cal esmentar també la seva trajectòria durant 10 anys com a integrant del Quartet Femení “Sixters”, amb dos CD’s a les espatlles.

HeidrunHeidrun Bergander, fortepiano

Va rebre la seva formació musical a Alemanya i a Catalunya, llicenciant-se en Pedagogia de la Música, Educació de l’Oïda, Teoria de la Música, Piano i Música de Cambra. Actualment és repertorista de cant i professora de música de cambra al conservatori de Vila-seca.

Ha participat en projectes del Liceu i del Caixaforum de Barcelona i ha actuat en diversos llocs arreu d’Europa. Junt amb la soprano Maria Teresa Garrigosa ha gravat un disc compacte per “la mà de guido”, amb cançons de compositores catalanes de la generació modernista. Des de fa temps s’interessa per la música amb criteris històrics i especialment pel fortepiano.

Programa

  • 3 Ariette Antiche
    Delizie Contente (Delícies alegres) F. Cavalli (1602-1676)
    Vergin tutt’amor (Verge, tot amor) F. Durante (1684-1755)
    Caro mio ben (El meu bé estimat) G. Giordani (1743-1798)
  • 4 Canzonette J. Haydn (1732-1809)
    Mermaid’s song (Cançó de la sirena)
    A Pastoral song (Cançó pastoral)
    Despair (Desesperança)
    Fidelity (Fidelitat)
  • 4 Lieder F.Schubert (1797-1828)
    Liebesbotschaft (Missatge d’amor)
    An den Mond (A la lluna)
    Der Tod und das Mädchen (La Mort i la Donzella)
    Gretchen am Spinnrade (Margarida a la filosa)
  • 4 Ariette G. Bellini (1801-1835)
    Il fervido desiderio (El desig fervorós)
    Dolente immagine di Fille mia (Dolorosa imatge de la meva Fille)
    Vaga luna che inargenti (Formosa lluna que argentes)
    Per pietà, bell’idol mio (Per pietat, estimada meva